Translate

donderdag 26 februari 2015

Creatief zijn is meer dan alleen ontspanning.

Als we creatief zijn, zijn we niet alleen meer ontspannen, maar worden we dikwijls ook stil in ons hoofd. Doordat we stil zijn, kunnen problemen opgelost worden of nieuwe ideeën aangeboord worden. Zonder creativiteit zou er geen innovatie zijn. We komen in "the flow", omdat we geen weet meer hebben van tijd of geen aandacht meer schenken aan hoe ons lichaam voelt.


Nu zal het één keer oppakken van het penseel niet direct al je problemen oplossen of briljante ideëen aandragen. Het vergt oefening net als meditatie. 
Creatieve mensen zijn meer in een alpha staat.
Alpha hersengolven zijn het meest aanwezig in een wakkere toestand die wordt gekenmerkt door een ontspannen en moeiteloze alertheid. De Alpha staat hebben verscheiden beschreven als een sublieme tevredenheid en rust, het gevoel van "vliegen, drijven of lichtheid". Alpha hersengolven zijn niet altijd aanwezig, als iemand in een diepe slaap of in intense woede is, zijn er bijna geen Alpha hersengolven. Maar mensen die creatief zijn, hebben meer alpha golven. Dus reden te meer om creatief bezig te zijn!
Ik zelf ben ook graag creatief bezig, daarom wat creaties van gerecyclede materialen, uit de natuur of dingen waar ik niks meer meer deed.

Een eenvoudige plantenhanger van twee vierkante plankjes die verbonden zijn met touw.
In de plankjes heb ik gaten gemaakt zodat de plantenpotten er niet afvallen.  Likje verf en gaten erin boren en klaar!









“Every child is an artist, the problem is staying an artist when you grow up.”-Pablo Picasso









Deze leuke waxine houder heb ik gemaakt van afvalhout en een oude conserve pot. Ik heb hier een ketting aan gemaakt, die ik weer aan een haakje heb gevestigd aan de plank.


“Creativity is just connecting things. When you ask creative people how they did something, they feel a little guilty because they didn’t really do it, the just saw something. It seemed obvious to them after a while” – Steve Jobs


Het volgende popje is uit de serie van "Tilda"poppen. Op pinterest zijn allerlei patroontjes te vinden. Geef er je eigen draai aan en zet ze met een stokje vast op een plank.



De volgende visjes heb ik uitgezaagd met een figuurzaag en daarna bijgewerkt met een schuurmachine, zodat ze mooie ronde randen krijgen. Likje verf en daarna weer licht opgeschuurd. Aan het touwtje heb ik wat kraaltjes gedaan.



 “The painter has the Universe in his mind and hands.” leonardo da vinci

De volgende kussentjes zijn voor decoratie, Van een lap oud stof heb ik vierkantjes uitgeknipt,  waar ik heel eenvoudig met de printer iets op geprint hebt. Je hebt daar transfer papier voor nodig, waar je later de afbeelding op het stofje mee strijkt. Vul het op met vulling of een grote wat en stik het simpel weg rondom dicht op de naaimachine. Rafel de randjes wat af en klaar zijn ze!


Tegenwoordig zie je overal zeephangertjes of andere hangers ter decoratie. Het is net zo eenvoudig om zelf er een te maken, van wat schelpen en stukjes hout. Boor er gaatjes in en rijg het aan een touw, simpel als wat!




Tijdens kerst zoek ik altijd naar leuke decoraties. En als ik in het bos ben en de denne appeltjes weer tegen kom, heb ik de neiging om ze altijd in een schaal te leggen. En iedere keer valt het me tegen, dus daarom heb ik de appeltjes aan lint gelijmt en opgehangen. Leuk effect!




“To be creative means to be in love with life. You can be creative only if you love life enough that you want to enhance its beauty, you want to bring a little more music to it, a little more poetry to it, a little more dance to it.” 
― Osho








Ik vind het ook altijd enig om kransen te maken, daarom dit keer een hart gemaakt van een oude ijzere kleerhanger die toch anders bij het vuil ging. Ik heb daar wat gedroogde hortensia met Calocephalus brownii ( het zilverstruikje)omheen gebonden. Beide erg goed om te drogen, dus lang houdbaar. Onderaan heb ik nog een zaaddoos met een etiquette gehangen voor wat extra decoratie.


Met papier kan je veel doen.... hieronder heb ik van een oud lijstje een hart gecreëerd.Door stroken papier op te rollen en vast te lijmen met een lijmpistool. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten