Translate

maandag 16 februari 2015

Wat is Hoog Sensitiviteit? ( doe meteen de test)

Verdenk je jezelf van Hoog Sensitiviteit bepaal dan of jij tot de groep van Hoog Sensitieve Personen behoort door de onderstaande test in te vullen.

Veel mensen weten niet van zichzelf dat ze Hoog Sensitief zijn, maar voelen zich wel anders dan anderen, maar weten niet waarom. Ongeveer 15 tot 20% van de bevolking is Hoog Sensitief. Het is een gave waar je mee geboren wordt, maar maar al te vaak als een last ervaren wordt. Het bewust worden dat je Hoog Sensitief bent, kan een enorme hulp zijn in het aanvaarden van je anders zijn, waardoor je er beter mee leert om te gaan. 

Deze wereld is gezegend met een duidelijke vorm van individuen: degenen die zeer gevoelig zijn. Vaak onbegrepen en veroordeeld voor zijn "overdreven gevoeligheid," zijn deze mensen rustige en vredelievende wezens, met een zeer fijn afgestemd zenuwstelsel.

Begaafd,  omdat zij in staat zijn om meer zintuiglijke input te verwerken dan anderen. Beelden, geuren, geluiden, aanrakingen en smaak komen allemaal door op verhoogde niveaus.
Veel HSP's zijn ook Empaten; in staat om emoties op te pikken zonder dat er woorden worden uitgewisseld. Het geen ook een last kan zijn wanneer er geen emotionele grens is, zodat ze zich kunnen afschermen.
Maar al te vaak worden HSP's ervan verdacht emotioneel gevoelig te zijn. Dat is een vergissing. de aard van de gevoeligheid ligt niet rond emoties.
Wanneer een HSP overmatig gestimuleerd wordt door hun zintuiglijke ervaringen, is het vrij makkelijk dat ze overvoerd of uitgeput raken. Echter, Het zijn niet de emoties die de oorzaak zijn, maar gewoon een gevolg van te veel zintuiglijke input. Daarom hebben HSP ook zo'n behoefte zich van tijd tot tijd terug te trekken.


Betrokken zijn bij de wereld van vandaag voelt als een aanslag voor de meeste HSP's.
Luide of constante geluiden. Snel bewegende objecten. Visuele displays die knipperen. Drukke plaatsen waar anderen je  persoonlijke energie ruimte binnenvallen. Oef!  Het kan een complete aanslag zijn. 
Stress en overweldigd zijn spelen een grote rol bij HSP's. Vele lijden met bijbehorende aandoeningen, zoals hoge bloeddruk, fibromyalgie, chronische vermoeidheid, ADD symptomen en andere vaak onverklaarbare fysieke aandoeningen. 

Naast het feit dat ze sterk empatisch zijn, zijn HSP's begaafd op vele manieren. Ze schrijven, spelen muziek , houden zich bezig met het beoefenen van de geneeskunde, schilderen, beeldhouwen en nog veel meer. Inherent creatief met een talent voor het zien van wat anderen niet kunnen zien, voegen ze zo veel breedte en diepte toe aan je ervaringen dat als je er een kent, ze letterlijk je leven kunnen veranderen. Het zijn erg spirituele mensen.





Ook al ervaren veel HSP het gevoelig zijn als een vloek, ze zijn simpel weg out-of-synch met de wereld. Het gaat er niet om dat men zoals anderen dient te worden, maar dat men nieuwe vaardigheden aanleert en zichzelf leert te accepteren zoals ze zijn.

Wil je graag weten of jij misschien een HSP bent, doe dan de onderstaande test! Hoe meer vragen je met "JA" kan beantwoorden, hoe zekerder dat jij Hoog Sensitief bent!
1 Ik voel alles veel dieper.
2 Ik ben een empaat.
3 Ik kan gemakkelijk ergens van schrikken .
4 Ik was erg verlegen als kind, zelfs als ik mezelf dwong om met andere mensen te praten of met hen om te gaan.
5 Ik was erg bang voor nieuwe plaatsen, gebeurtenissen of mensen, zelfs als er geen duidelijke aanleiding voor was.
6 Ik kon niet begrijpen waarom andere kinderen van mijn leeftijd zo zelfverzekerd waren en geen angst leken te kennen.

7 Ik ben erg gewetensvol.
8 Ik heb behoefte om alleen te zijn, vooral als ik veel indrukken die dag heb ervaren.
9 Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers wordt gekeken, word ik daar nerveus van.
10 Ik heb moeite om mijn grenzen aan te geven.
11 
Ik voelde me vaak overweldigd door indrukken wanneer ik in een drukke of luidruchtige omgeving was, zoals winkelcentra of pretparken e.d.
12 
De behoefte om veilig te zijn had voor mij de hoogste prioriteit.
13
Ik doe erg mijn best om geen fouten te maken .
14 Ik voel me niet goed met veel drukte en gedoe om me heen.
15 Ik voel direct hoe de sfeer in een kamer is.
16 Ik ben gevoelig voor harde geluiden, licht of sterke geuren.
17 Het is ontzettend moeilijk om een baan te vinden die me bij me past, die me voldoening schenkt en waar ik veel van mijn gevoel in kwijt kan.
18 
Ik ben snel gekwetst door dingen die anderen niet schijnen te raken.
19 Ik voel sterk met anderen mee.
20 Ik ben me erg bewust van mijn angsten.
21 Ik ben me erg bewust van mijn lichaam.
22 Ik kan erg geroerd raken door muziek of kunst.
23 
Ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld en fantasie
24 Stemmingen van anderen kunnen mij sterk bëinvloeden.
25 Ik neem vaak gevoelens en subtiele energiëen van anderen over.
26 Ik kan me goed in een ander inleven en doe er alles aan dat ze zich op  hun gemak voelen.
27 Ik bemerk vaak details op, die anderen niet zien.
28 Ik ben pijngevoelig.
29 Ik voel me vaak moe en uitgeput.
30 Suiker en koffie kunnen een sterk effect op mij hebben.
31 Het duurt langer voordat ik een besluit heb genomen, ik wik eerst dingen zorgvuldig af.
32 Ik kijk uit principe liever geen gewelddadige films
33 Ik reageer fel op kritiek of onrecht.
34 Ik heb meer tijd nodig dan anderen om te herstellen van fysieke of emotionele trauma's.
35 Ik reageer vaak te heftig of ben te snel geëmotioneerd.
36 Ik heb een sterke intuïtie.
37 Ik ben erg creatief.
38 Ik breng graag mijn tijd in de natuur door.

39 Ik heb eerder kans op het hebben van paranormale ervaringen.
40 Ik was al vroeg wijs en spiritueel ingesteld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten