Translate

zaterdag 28 februari 2015

Dieren spelen een belangrijke rol in ons welzijn!

Dieren spelen een belangrijke rol in het leven van veel mensen. Naast blinden geleide honden en honden die kunnen worden opgeleid om epileptische aanvallen te detecteren, kunnen dieren ook worden gebruikt in de ergotherapie, logopedie, of lichamelijke revalidatie om patiënten te helpen herstellen. Afgezien van deze therapeutische rollen, worden dieren ook erg gewaardeerd als metgezellen, die zeker een grote invloed heeft op ons welbevinden. 

Er zijn studies die hebben aangetoond dat mensen die een huisdier hebben, minder vaak ziek zijn en een gezonder hart en bloeddruk hebben.Ze krijgen vaak ook meer beweging, en zijn minder depressief. Huisdieren kunnen ook een belangrijke rol spelen in het maken van contacten. Ouderen die vaak eenzaam zijn, komen toch buiten als ze de hond uitlaten en komen zo eerder in contact met anderen.

Ik ben zelf altijd verzot op dieren geweest, vroeger begonnen met een hamster en cavia en later honden en katten. Momenteel heb ik 3 katten en een duifje. Het duifje is uit de boom gevallen en is tijdelijk voor "rescue" in huis. Hij doet het goed en zodra hij groot genoeg is, kan hij naar buiten.
Hier zie je de kleine duif, zo jong en fragiel, die kan je niet buiten in de kou laten liggen, dus die werd zonder nadenken direct in een warm nestje gezet...!
Nu is hij zover dat hij al wat kan vliegen en daar maakt hij dan ook misbruik van door op het aanrecht te vliegen als ik aan het koken ben. Nu niet bepaald hygiënisch, maar hij blijft braaf op de rand zitten!




Dit is mijn kater Hannes, hij lijkt een beetje debiel, maar hij is super traag en zoooo relaxed!
Hij is ooit eens aangereden, waarschijnlijk heeft hij er iets van overgehouden lol


Helemaal de man in huis!



Dit is zijn favoriete houding, past wel bij zijn "zen"stijl!
De lieverd en zo;n knuffelaar!!


Dit is mijn Shanulleke, of te wel Shanul, zij is een oude dame van bijna 18 jaar. Heeft diabetes en is een echte stresskip met een eigen willetje! Maar ik ben dol op haar!


Onstpanning in de tuin!


En hier hebben we dan mijn jongste poes, ooit eens gevonden als piepklein kitten, achter gelaten in het bos! Nu is ze de chef in huis! Ze is super komisch, ik vraag me wel eens af of ze soms denkt dat ze een mens is, ze wil alles eten wat ik eet, haalt het ook als het fff kan van mijn bord af, als ik even niet kijk! Banaan, appel, druif, groentesap, alles vindt ze lekker en ze drinkt het liefst uit een glas!

de nieuwsgierigheid van een jonge kat....



Je ziet het al, ze houdt van verstoppen ( welke kat niet?) maar ze is verzot op verstoppertje spelen en dan "in de aanval"! Iedere ochtend hetzelfde ritueel, als ik voorbij loop, zit zij al klaar achter de deur om mijn benen aan te vallen. Ook is ze verzot op elastiekjes. En ze is er een kei in, om haar etensplek lekker vies achter te laten. Er is n.l.geen één brokje dat ze helemaal op eet, ze tuft altijd de helft uit en het liefst zo ver mogelijk!  Ook gromt ze als de bel gaat of ze hoort iemand binnen komen.....tja wat zal ik zeggen? hahaha

Dieren brengen zo veel plezier en ontspanning en ik kan zelf dan ook niet zonder! Alleen het zachte gespin van de kater die bij je wil zijn of de ondeugende uithaal van de jongste poes als ze weer eens om het hoekje loert en mijn benen aanvalt, is goud waard en brengt me altijd een lach op mijn gezicht!
Zeg nu zelf, hoe kun je nu zo'n lieve koppies weerstaan!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten